دارایی من سکوت من

دانش هر فرد نه داریی اوست نه سرمایه او بلکه بدهی اوست به جامعه .

دارایی من سکوت من

دانش هر فرد نه داریی اوست نه سرمایه او بلکه بدهی اوست به جامعه .

مقالات لاتین حاکمیت شرکتی


این مقلات مربوط به سال 2010 می باشند هرکدوم رو خواستین میتونید درخواست بدید تا براتون ارسال کنم

برای دیدن مقالات به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

نکاتی درباره انتخاب موضوع پایان نامه



موضوع پایان‌نامه از ادبیات (literature) قوی برخوردار باشد؛ یعنی در اینترنت یا کتابخانه‌ها که می‌گردید کلی مطلب و مقاله در این مورد موجود باشد.
حتی‌الامکان یک تحقیق کاملا مشابه در این موضوع در خارج از ایران انجام شده باشد و مثلا شما آن را برای ایران اجرا کنید. البته در صورتی که تحقیقتان در مورد ایران است و مستلزم جمع‌‌آوری آمار و ارقام است ممکن است کارتان سخت شود. در ایران معمولا آمار درست و حسابی وجود ندارد. اول ببینید آماری که می‌خواهید وجود دارد بعد موضوع را انتخاب کنید.
استاد مناسبی که علاقه‌مند به موضوع باشد پیدا کنید
استاد مناسب کسی است که اگر سختگیر است در عوض مطالب زیادی از او یاد بگیرید و در قبال سختگیری واقعا هم وقت و توجه برای کار شما صرف کند و هم برای آینده تحصیلی/شغلی شما مفید و موثر باشد. مثلا بتواند برای ادامه تحصیل شما توصیه‌نامه (recommendation) مناسبی بدهد یا دارای ارتباطات کاری وسیعی در داخل باشد و برای آینده شغلی شما مفید باشد و البته خودش هم بخواهد این کار را بکند).
من شخصا اساتید آسان‌گیر و خوش برخورد را ترجیح می‌دهم.
با در نظر گرفتن نکات فوق به عنوان معیارهای اصلی، اگر شرایط زیر نیز برآورده شود نور علی نور می‌شود:
با استادی پایان‌نامه بگیرید که برای آینده شغلی/تحصیلی شما مفید باشد.
موضوع متناسب با محل کار فعلی یا احتمالی آینده‌تان باشد.
بتوانید برای پایان‌نامه از جایی کمک هزینه و منابع مالی بگیرید (البته باید ببینید واقعا به دردسرش می‌ارزد یا نه)
نیم‌نگاهی به برنامه‌های بین‌المللی داشته باشید. بعضی نهادهای بین‌المللی یا دانشگاه‌های خارج از کشور در برخی موضوعات، پروژه‌های در حال اجرا دارند و از برخی موضوعات حمایت می‌کنند.
موضوع چندان هم مهم نیست:
ممکن است قدری توی ذوقتان بخورد، ولی هدف اصلی از انجام پایان‌نامه در سطح کارشناسی ارشد این نیست که خیلی دستاوردهای علمی جدیدی داشته باشید و مرزهای دانش را جابه‌جا کنید یا به نتایجی برسید که عملی و کاربردی و مفید باشد.
به نظر من هدف اصلی این است:
1- شما با انجام یک تحقیق به روش علمی آشنا شوید و مهارت‌های زیر را کسب کنید:
* جست‌وجوی منابع (بدانید دنبال چه می‌گردید و الا توی اینترنت گم می‌شوید و ساعت‌ها وقت‌تان تلف می‌شود.)
* مرور ادبیات موضوع: کارهای قبلی انجام شده در ایران و جهان (چه مقالاتی را بخوانید،‌ چقدرش را بخوانید ممکن است فقط چکیده یا نتیجه‌گیری یا دیدن یک جدول کفایت کند.)
* دسته‌بندی (مطالبی را که می‌خوانید چطور دسته‌بندی کنید و نت برداری کرده از آن در پایان‌نامه خود استفاده کنید)
* انتخاب روش و متدولوژی علمی و مشخص برای پاسخگویی به سوالات
* جمع‌آوری داده‌‌ها (data) در صورت نیاز
2- توانایی شما در نوشتن یک تحقیق مطابق با استانداردهای علمی افزایش یابد و هم به لحاظ محتوا و هم شکل (چکیده، مقدمه، فصل‌بندی،‌ جداول و...) شکل و شمایل علمی داشته باشد.
3- با مسائل اجرایی یک تحقیق (از پرسشنامه و تحقیق میدانی گرفته تا کار با نرم‌افزار و نهایتا سفارش تایپ و صحافی و...) درگیر شوید. خواهید دید که حتی کارهای پیش پا افتاده هم کلی از شما وقت خواهد گرفت البته چیزهای جدیدی هم یاد می گیرید.
4- تحقیق خود را به نحو مطلوبی ارائه کنید و با مهارت‌های گفتاری و سخنرانی و ارائه آشنا شوید.
5- در معرض نقد و داوری قرار گیرید و بتوانید از کارتان دفاع کنید و واکنش منطقی به انتقادات داشته باشید.
و نکته مهم: همه کارهای فوق را در یک مدت زمان معین و با یک کیفیت معین (و با صرف انرژی معین) انجام دهید. مثلا شما شاید با خود فکر کنید اگر 10 سال وقت داشته باشم می‌توانم یک تحقیق خیلی عالی انجام دهم... کسی از شما چنین چیزی نمی‌خواهد. انتظار این است که در همان مدت زمان تعیین شده کارتان را با کیفیت مورد قبول ( و نه عالی) ارائه دهید.
به عبارت دیگر با مفهوم مدیریت زمان، هزینه و انرژی به طور عملی درگیر شوید. معمولا (تقریبا همیشه!) کارها بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید طول می‌کشد؛ بنابراین از همین ابتدا در نظر داشته باشید که اگر آخرین مهلت ارائه پایان‌نامه شش ماه دیگر است شما تا چهار ماه دیگر کارتان تمام شده باشد.

منبع : دنیای اقتصاد

چهارچوب لازم برای پایان نامه


 چهارچوب لازم برای پایان نامه

تقدیر و تشکر

صفحه تقدیم

چکیده

فهرست مطالب

فصل اول: طرح مساله

مقدمه:

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت:

در این قسمت ابتدا موضوع پیشنهادی به طور موجز و جامع شرح و تبیین می شود. این شرح باید به گونه‌ای باشد که خواننده با مطالعه آن بتواند با کلیات موضوع طرح آشنایی پیدا کند. بنابراین در این شرح باید همه جوانب مهم در نظر گرفته شود. به سخن دیگر در تبیین مسأله پژوهشی به موضوع رساله به عنوان مسأله اصلی و مهم باید توجه خاصی شود تا خواننده به برخی از پیچیدگیهای  کلی موضوع پی ببرد. پس از شرح موضوع باید اهمیت و ارزش آن به گونه ای بیان شود که بتواند پاسخگوی پرسشهای احتمالی درباره دلیل یا دلایل انتخاب موضوع طرح باشد.

 

اهداف:

اهداف اصلی و مهم طرح در یک یا دو بند منطبق با عنوان پژوهش بیان می شود.

اهداف اصلی باید با جهت کلی طرح هماهنگی کامل داشته باشد به طوری که از مجموع عنوان و اهداف بتوان به محتوای کلی آن پی برد.

هر طرح اهداف جزئی نیز دارد که این اهداف بر اساس فصل های مختلف در سه یا چهار بند تبیین می‌شود.

سوالات و فرضیه‌ها:

فرضیات یا پرسشها باید در راستای اهداف تبیین شود.

فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه درباره ماهیت، چگونگی و روابط بین پدیده ها، اشیاء و متغیرها که محقق را در تشخیص نزدیکترین و محتمل ترین آنها برای کشف مجهول کمک می نماید. بنابراین فرضیه گمانی است موقتی که درست بودن یا نبودنش باید مورد آزمایش قرار گیرد.

فرضیه بر اساس معلومات کلی و شناختهای قبلی یا تجارب محقق پدید می آید . فرضیه ها باید کوتاه و از انسجام کافی نیز برخوردار باشد و به صورت جمله خبری بیان شود. فرضیه را می توان با عبارتهایی مانند: «به نظر می رسد و ...» آغاز کرد.

پرسشهای تحقیق نیز به اجزاء فرضیه ها می پردازد و پیوسته مسیر تحقیق را با عبارتهای پرسشی جستجو می کند. پرسش پیوسته انگیزه محقق را برای یافتن مطلوبی مجهول روشن می کند و به سخن دیگر محقق را برای یافتن مطلوبی مجهول بر می انگیزد. پرسش ارتباط بین متغیرها را مورد تامل قرار   می دهد.

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

فصل دوم: پیشینه

چهار چوب خاصی برای این فصل وجود ندارد تنها باید شما در این فصل به طور منطقی از نظریه‌ها و و مطلعات انجام شده به صورت کامل مطالبی را ارایه نمایید. مطالب فصل دوم معمولا از مطالب کلی مربوط به موضوع پژوهش شروع شده و در نهایت به متغییرها و موضوع اصلی پژوهش مربوط می شود.

 

فصل سوم: روش شناسی

مقدمه

روش تحقیق

جامعه، نمونه، و روش نمونه گیری

حجم نمونه

روش اجرای پژوهش

روش‌های آمار توصیفی و استنباطی

فصل چهارم: نتایج

فصل چهارم را می‌توانید در دو بخش آماده نمایید، بخش اول شامل توصیف داده‌ها و بخش دوم شامل آزمون‌های آماری است که برای آزمون فرضیه‌ها به کار برده می‌شود. معمولا جداول و نمودارها در فصل چهارم آورده می‌شوند. باید توجه داشت که این فصل باید حاوی توضیحات کافی در مورد محتوای آماری فصل باشد.

 

فصل پنجم: خلاصه و بحث در نتایج

این فصل مهمترین فصلی است که شما باید آن را تهیه نمایید. در این فصل نتایج به دست آمده در فصل چهارم با توجه به آزمون‌های ارایه شده، بدون توجه به داده‌ها ارایه می‌گردد و علاوه بر این کدام  نظریه‌ها و پژوهش‌ها از کارهای پژوهشی شما حمایت می‌نمایید و در راستای نتایج به دست آمده به وسیله شما می‌باشد و یا بر عکس مغایر با نتایج شما است، باید بیان شده و مقایسه گردند.

محدودیت‌ها

پیشنهادها

منابع

پیوست‌ها

انواع تحقیق وپژوهش

۱_ تحقیق بنیادی: تحقیقی است که در جستجوی کشف حقایق و واقعیتها و شناخت پدیده ها و اشیاء است و روابط علمی را کشف می نماید و به تبیین ویژگیها و صفات یک واقعیت می‌پردازد. با اندیشه و تفکر منطقی سر و کار دارد. به سخن دیگر تحقیق بنیادی پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء ،پدپده ها و روابط بین متغیرها ،  اصول ، قوانین و ساخت ،یا آزمایش تئوری و نظریه ها می پردازد و به توسعه مرز دانش رشته علمی کمک می نماید.

-پژوهش بنیادی : کار نظری یا تجربی که عمدتا به منظور کسب آگاهیهای جدید از منشا پدیده یا واقعیت های مشاهده پذیر انجام می شود بدون اینکه هیچ کاربرد ویژه یا دقیقی برای آن در نظر گرفته شده باشد.

 

۲_ تحقیق توسعه‌ای: پژوهشی است که با هدف گسترش مرزهای دانش عمومی بشر صورت می گیرد بنابراین هر یک از موضوعاتی که در حوزه علوم انسانی و تجربی بتواند به گسترش این علوم کمک نماید و به شرح و تبیین آن بپردازد و وجوه ناشناخته آن را روشن کند در حوزه تحقیقات توسعه ای جای می گیرد.

پژوهش توسعه ای : کار نظام مندی که با استفاده از دانش حاصل از تحقیقت یا تجربه علمی در جهت تولید مواد، فرآورده ها یا تمهیدات جدید ، ابداع یا استقرار فرآیندها ، نظامها یا خدمات جدد انجام می شود.

3_ تحقیق کاربردی: تحقیقی است که به منظور حل مشکل یا معضل خاص علمی یا اجتماعی انجام می گیرد. تحقیق کاربردی باید به صورت روشن و مشخص در کارگاه یا کارخانه یا جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهش کاربردی : کاوش اصیل به منظور کسب دانش علمی و فنی جدید

تحقیق نظری:نوعی پژوهش بنیادی است و از روش های استدلال و تحلیل عقلانی استفاده می کند و بر پایه مطالعات کتابخانه ایی انجام می شود.

انواع مقاله علمی



 1. مقاله علمی پژوهشی .  چنین مقاله ای برخاسته از پژوهشی نوین است که مؤلف خود انجام داده است. طرح اندیشه ای نو، بازپرسی از مسئله ای پیشین با رویکردی متفاوت ، یا نقد علمی پژوهشی که قبلاً صورت گرفته ولی بخش یا بخش هایی از آن جای تأمل دارد. در این نوع مقاله – خواه طرح مسئله ای نو باشد یا نگاهی متفاوت به مسئله ای پیشین – رعایت قواعد اخلاقی حکم می کند که دفاع از نوبودگی طرح یا نگرش ، در قیاس با آنچه قبلاً انجام شده با نهایت سعه صدر و حفظ حرمت اندیشه یا نگرش پیشینیان صورت گیرد. هر گونه کوچک نمایی دیگران و بزرگ نمایی خویش رفتاری غیر اخلاقی تلقی می شود. اگر بپذیریم که طرح اندیشه نو یا بازنگری مسئله ای پیشین ، بدون حضور آن "پیشینه ها" ناشدنی است و هیچ حرکت علمی بدون تکیه بر تلاش های پیشینیان روی نمی دهد، رویکرد سپاس گونه به آثار پیشین از ملازمه های اخلاقی کار نوین تحقیقی است.

2.    مقاله علمی ترویجی . مقاله ترویجی مقاله ای قطعاً علمی است که به دلایل مختلف از نظر ساختار و لحن با مقاله پژوهشی متفاوت است. نخستین دلیل این است که مخاطب مقاله ترویجی همترازان نیستند، یعنی در مراتب پایین تر از نظر نوع تخصص علمی قرار دارند.  به همین دلیل ، زبان و بیان خاصی اتخاذ می شود، ساختار ویژه ای را دنبال می کند، و از به کار بردن محاسبات پیچیدۀ آماری که برای آزمون فرضیه در مقاله تحقیقی صورت می گیرد پرهیز می شود. مراتب مخاطبان ممکن است دامنه گسترده ای را در بر گیرد: متخصصان رشته هایی به جز رشته اصلی موضوع مقاله: دانشجویان و دانش پژوهانی که در موضوع مورد بحث تحصیل و تتبع را آغاز کرده اند ، ولی هنوز به پختگی لازم نرسیده اند؛ و نهایتاً عامۀ باسواد علاقه مند به مباحث علمی. بنابراین، ترویجی بودن یک مقاله نه تنها وجه علمی آن را مخدوش نمی کند، بلکه مهارت استفاده از زبان علمی ساده و سالمی را می طلبد که خود مهارتی ستودنی و کمیاب است.  تدوین مقاله ترویجی هنری است که از تعاطی فهم زبان دشوار علمی و توانایی تبدیل آن به زبانی سالم و درعین حال مخاطب پسند حاصل می شود.

وجه برجستۀ اخلاقی در این نوع مقاله، استفاده از همه تدابیر زبانی و تصویری برای انتقال هر چه مطلوب تر اندیشه به مخاطبان پیش بینی شده است، و عدول از آن – که به اختلال در جریان ارتباط علمی می انجامد – بی توجهی به اصول اخلاقی در نگارش های علمی است.

3.    مقاله علمی مروری. این نوع مقاله به تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوشته هایی می پردازد که قبلاً منتشر شده است. مؤلف مقاله مروری از طریق مقوله بندی، یکپارچه سازی، و ارزشیابی آثار پیشین، سیر پیشرفت پژوهش های جاری را در جهت روشن کردن مسئله ای مشخص دنبال می کند. مقالۀ مروری در عین رعایت مراحل مختلف مقالات علمی پژوهشی، به پی گیری اندیشه های خرد یا کلان مندرج در آثار پیشین می پردازد و بیشتر در پی کشف چگونگی رشد یک اندیشه در طول زمان و درعرصه های مختلف علمی است. مقاله مروری معمولاً به وسیلۀ نویسنده ای تهیه می شود که با متون و نوشته های رشتۀ خود کاملاً آشناست و به مسئله مورد بررسی نیز اشراف دارد. در واقع مناسب ترین فرد برای نگارش چنین مقاله ای، متخصص اهل تتبّع و مطالعه است که از نظر اطلاعات حوزۀ موضوعی خود نیز بهنگام باشد. چنین فردی را معمولاً به عنوان متخصص متون موضوعی(Subject Literature Specialist) می شناسند که با متخصص موضوعی(Subject Specialist) متفاوت است(حرّی ، 1388، ص 182-183).

یکی از نکات مهم اخلاقی در این نوع نگارش ، حفظ کلیۀ حلقه های انتقال اندیشه در طول زمان است. هر گونه حذف – به هر دلیل- در مسیر حرکت اندیشه ای خاص چیزی جز مسخ نقشه راه برای کشف و بازنمایی یک جریان علمی نیست. چنین حرکتی جفا به مولّدان علم، جفا به مخاطبان، و جفا به ماهیت علم تلقی می شود.

4. مقالۀ دایره المعارفی. دایره المعارف ها منطقاً ارائه دهنده اطلاعات پایه در زمینه های مختلف موضوعی هستند نه نویافته هایی که حاصل پژوهش اصیل باشد. به همین دلیل ، مقالۀ دایره المعارفی مبتنی بر اسناد و مدارک و منابعی است که پیشاپیش موجود بوده و مورد جست و جو و بازیابی قرار گرفته است. مستند بودن در مقالۀ دایره المعارفی حائز اهمیت فراوان است. زیرا هر پارۀ اطلاعاتی که در مقاله دایره المعارفی درج می گردد توسط سند و مدرکی از پیش موجود حمایت می شود.

  محتوای مقالۀ دایره المعارفی علی القاعده می بایست فارغ از ارزشگذاری و جانبداری له یا علیه اندیشه ای خاص باشد و بتواند تصویری از اطلاعات موجود در یک زمینه را عرضه کند؛ و هرگاه گرایش به جهت ویژه ای دارد، در واقع، تجلّی این گرایش می باست از سرجمع اسناد و مدارک حاصل آمده باشد نه از تمایلات ذهنی نویسنده.

   منابع مقالۀ دایره المعارفی نیز می بایست از جامعیت برخوردار باشد تا از یک سونگری مباحث مقاله پرهیز شود. منابع گردآمده باید حاوی نظرگاه های متفاوت و حتی متعارض باشد. از لحاظ کیفی نیز اعتبار مؤلفان منابع، اصالت منابع، انصاف و بی طرفی نویسندگان در برخورد با حقایق دارای اهمیت است(حرّی، 1388، ص 186-188).

   تفسیر نادرست از مطالب اخذ شده از منابع، ندیده گرفتن منابعی که حاوی اندیشه های متفاوت با باورهای مؤلف مقاله است، بی دقتی در رعایت همه جانبگی در منابع، و نسبت دادن نادرست اندیشه ای به منبعی پیشین، از جمله مصادیق بی اخلاقی در نگارش مقالۀ دایره المعارفی است.

5. مقالۀ همایش. مقاله ای که برای ارائه در همایش های علمی تدوین می شود از لحاظ ساختار و محتوا مشابه مقاله مجله است، یعنی همه اصول دربارۀ آن صادق است، خصوصاً بر نوآورانه بودن آن تأکید می شود. امّا آنچه آن را از مقاله مجله متفاوت می کند دو وجهی بودن آن است. وجهی از آن روایتی است که قرار است در همایشنامه(Proceedings) به چاپ برسد  و وجه دیگر آن روایتی است که باید در حضور جمع ارائه شود. تفاوت این دو از لحاظ حجم و نوع پردازش است. روایت چاپی ممکن است از حجم بیشتری برخوردار باشد، چون مطالعۀ آن در فراغت بیشتری توسط علاقه مندان صورت می گیرد. امّا در روایتی که برای ارائه آماده می شود، ناگزیر باید نکاتی را رعایت کرد که از اهمیت بسزایی برخوردارند:

1. سازگار کردن متن با مدت پیش بینی شده. کمتر همایشی است که برای سخنرانان مدت معین و محدودی را مشخص نکرده باشد. توجه به مدت پیش بینی شده خود امری اخلاقی است، زیرا هم حاکی از انضباط سخنران است و هم نشان دهندۀ حرمتی است که وی برای وقت سایر سخنرانان و نیز حاضران در همایش قائل است. بنابراین ، نباید تصوّر کرد که آنچه او قرار است عرضه کند چنان از اهمیت برخوردار است که باید ناگزیر همگان به آن تن دهند و اوقات اضافی را تحمّل کنند. این در واقع بی اهمیت شمردن موضع سایر سخنرانان است. علاوه بر این ، "مفید و مختصر" سخن گفتن خود هنری است که به مراتب والاتر از پرگویی و نادیده گرفتن حق دیگران است. این هنر با تمرین و ممارست برای سخنران حاصل می شود.

  معمولاً پیش بینی می کنند که متنی که برای 10 دقیقه سخنرانی تهیه می شود باید متشکل از حدود 1000 کلمه (تقریباً چهار صفحه تایپ شدۀ بیست سطری ) باشد. هر گاه این رقم را ملاک قرار دهیم، می توان برآورد کرد که برای 20 دقیقه سخنرانی 2000 کلمه ، و برای 30 دقیقه سخنرانی 3000 کلمه کافی است. اگر قرار است در خلال سخنرانی از پاور پوینت یا اسلاید نیز استفاده شود، زمان آن را نیز باید برای رعایت مدت پیش بینی در نظر گرفت.

 به منظور رعایت زمان اختصاص یافته به سخنرانی، معمولاً توصیه می کنند که سخنران ، متن خود را درست با همان وضعیتی که در نظر دارد – یعنی همراه با استفاده از فنون تصویری – با صدای بلند و به صورت شمرده تمرین کند، تا با حذف آنچه ضروری به نظر نمی رسد، بتواند در چارچوب زمان تعیین شده ، کار خود را عرضه کند.

2. استفاده از تدابیر تصویری. یکی از فنونی که امروزه در ارائه سخنرانی ها حائز اهمیت است استفاده از پاورپوینت است. توجه به چگونگی استفادۀ درست از این ابزار نکته قابل توجهی است که کمتر رعایت می شود. پاورپوینت به این دلیل اهمیت دارد که مخاطبان حاضر در همایش بتوانند آنچه را نمی توان از طریق سخنرانی بیان کرد به صورت تصاویری قابل رؤیت به حاضران منتقل شود که عمده ترین آنها جدول ها، نمودارها، و سایر تصاویر است. در انتقال متن ، دست بالا باید به سرفصل های بحث جهت بازنمود تصویری بسنده کرد. نامناسب ترین نوع استفاده از پاورپوینت ، درج کامل متن به صورت تصویری است . این امر سبب می شود که توجه حاضران بیشتر معطوف به نوشته های نقش بسته بر پرده جلب شود، و حال آنکه سخنران باید بتواند با ارائه درست سخنرانی و استفاده از فراز و فرودهای سخن، مخاطبان را به موضوع بحث جلب کند . ارتباط شفاهی در سخنرانی دارای اهمیت است . بنابراین، از روخوانی متن نیز تا حدّ ممکن باید پرهیز کرد.

  باید توجه داشت که حاضران در همایش برای شنیدن سخنرانی گرد آمده اند، وگرنه خود قادرند متن نوشته را در خلوت خویش مطالعه کنند.

از کتاب: اخلاق انتشارات علمی نوشته ی دکتر عباس حُرّی